Fandom

Encyklopedia Poszepszynskich

Wojenne opowieści dziadka Jacka

76stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Mandżurio, moja Mandżurio, ty jesteś jak zdrowie...

Wojenne opowieści dziadka Jacka to specyficzne, krótkie historie, których akcja dzieje się podczas wojny rosyjsko - japońskiej w Mandżurii, na ogół w niezapomnianym roku 1905 (ale także 1904 lub innym). Z reguły przywoływane są w nich postacie kaprala Jedziniaka oraz (rzadziej) Sebka Sewastopolskiego. Dziadek Jacek posługuje się wojennymi opowieściami by zilustrować reszcie rodziny problem występujący współcześnie i jego rozwiązanie jakie zastosowałby on sam czy też kapral Jedziniak. Uderzającą cechą frontowych historii jest ich pogodny nastrój: nikt tam nie ginie, a zdarza się nawet współpraca z przedstawicielami japońskiej armii. Najciemniejszymi elementami opowieści są w sumie drobne zatargi, jak kradzież motocykla przez Sebka, czy też problemy ze zwrotem honorowego długu w wysokości 1000 jenów.

W wojennych opowieściach często zdarza się, że dziadek Jacek jest o krok od śmierci przez rozstrzelanie, co ciekawe, zarówno przez stronę japońską jak i własnych towarzyszy broni. Zawsze jednak udaje mu się jakoś wywinąć: najbardziej dramatyczny przebieg miała egzekucja w trakcie której Poszepszyńskiemu - seniorowi zamieniono rozstrzelanie na karną kompanię, później dożywotni zakaz opuszczania koszar a w końcu - na naganę przed frontem oddziału, kiedy to, według jego własnej opinii, najadł się wstydu za wszystkie czasy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki