FANDOM

Mandżurio, moja Mandżurio, ty jesteś jak zdrowie...

Wojenne opowieści dziadka Jacka to specyficzne, krótkie historie, których akcja dzieje się podczas wojny rosyjsko - japońskiej w Mandżurii, na ogół w niezapomnianym roku 1905 (ale także 1904 lub innym). Z reguły przywoływane są w nich postacie kaprala Jedziniaka oraz (rzadziej) Sebka Sewastopolskiego. Dziadek Jacek posługuje się wojennymi opowieściami by zilustrować reszcie rodziny problem występujący współcześnie i jego rozwiązanie jakie zastosowałby on sam czy też kapral Jedziniak. Uderzającą cechą frontowych historii jest ich pogodny nastrój: nikt tam nie ginie, a zdarza się nawet współpraca z przedstawicielami japońskiej armii. Najciemniejszymi elementami opowieści są w sumie drobne zatargi, jak kradzież motocykla przez Sebka, czy też problemy ze zwrotem honorowego długu w wysokości 1000 jenów.

W wojennych opowieściach często zdarza się, że dziadek Jacek jest o krok od śmierci przez rozstrzelanie, co ciekawe, zarówno przez stronę japońską jak i własnych towarzyszy broni. Zawsze jednak udaje mu się jakoś wywinąć: najbardziej dramatyczny przebieg miała egzekucja w trakcie której Poszepszyńskiemu - seniorowi zamieniono rozstrzelanie na karną kompanię, później dożywotni zakaz opuszczania koszar a w końcu - na naganę przed frontem oddziału, kiedy to, według jego własnej opinii, najadł się wstydu za wszystkie czasy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki