FANDOM

Jedziniak 1
ZaangażowaniRodzina Poszepszyńskich
Indeks COSPARNie nadano
Miejsce startuWarszawa, Plac Na Rozdrożu
Miejsce lądowaniaWarszawa, Plac Inwalidów
Pojazd
 
Statek kosmicznyJedziniak 1
Masa pojazdu?
Rakieta nośnaJedziniak 1, integralna cześć statku
Załoga
1. członek załogiJacek Maria Poszepszyński
Orbita
(docelowa, początkowa)
Perygeum-
Apogeum-
Okres obiegu~ 3 min.
NachylenieTor balistyczny
Czas trwania
Początek misji-
Powrót na Ziemię-
Czas trwania misji~ 3 min.
Ilość okrążeń ZiemiLot balistyczny

Statek kosmiczny zaprojektowany przez Maurycego i następnie zbudowany z pomocą całej rodziny. Nazwany na cześć kaprala Jedziniaka, bezpośredniego przełożonego dziadka Jacka w czasach wojny rosyjsko - japońskiej. Statek pojawia się w odcinku "Rakieta".

Niewiele wiadomo o jego konstrukcji. Z rozmowy członków rodziny wynika, że zbiornik główny wykonany ze starej bańki na mleko mieścił będący paliwem sprężony gaz kuchenny. Nic nie wiadomo na temat zastosowanego utleniacza. Jedynym środkiem łączności pilota - astronauty ze Stanowiskiem Dowodzenia Rozdroże 1 był zwykły telefon, w dodatku niezbyt ergonomicznie umieszczony; dziadek Jacek siadł na nim zajmując miejsce w kabinie. Działał jednak niezawodnie.

Pilotem "Jedziniaka 1", po małej przepychance, został dziadek Jacek. Start nastąpił w samo południe czasu lokalnego, z niewielkim opóźnieniem wynikającym z niemozności zapalenia przez Maurycego zapałek. Dziadek Jacek wykonał krótki lot balistyczny w obrębie Warszawy i szczęśliwie wylądował.

Bez wątpienia pomysł skonstruowania niekonwencjonalnego pojazdu kosmicznego przez Poszepszyńskich jest aluzją do kosmicznego lotu Mirosława Hermaszewskiego. Emisja odcinka "Rakieta" nastąpiła niedługo po tym jakże epokowym wydarzeniu.